Memphis - Graceland - Elvis Presley

Det är på tiden att jag tar mig i kragen och skriver av mig om denna fantastiska resa som jag gjort till Elvis Presleys hem. Det har gått två månader sedan vi var där. Hade aldrig kunnat tro att jag skulle åka dit så snart, och inte heller att det skulle vara över så snabbt, men jag har ett minne för livet nu! Helt makalöst! Det finns helt enkelt inte ord att beskriva känslan. Det var såå stort! Jag tar det från början...

Onsdagen 17 augusti kl 09.10 började vår resa från Arlanda mot New York där vi skulle mellanlanda. Det tog ca 8 timmar, sedan fick vi vänta ett par timmar innan vi fick flyga vidare mot Memphis, Tennessee. Att sitta där i New York och titta som teveskärmen och inse att vi verkligen skulle dit, det var ofattbart! Både jag och mamma var spända av förväntan. När vi slutligen landade i Memphis var klockan ca 01 på natten svensk tid, men bara 18 på kvällen där. Vi blev hämtad i en limousin, kändes ganska lyxigt, och i bilen spelades förstås Elvis på radion. Vi behövde bara åka ca 15 min så var vi framme på Elvis Presley Boulevard och vårt hotell - Elvis Presley's Heartbreak Hotel. Vi var helt lyriska. Klev ut ur limousinen och slogs av Elvismusik även där, utanför ingången till hotellet. Klev in i lobbyn och vi såg bara Elvis överallt, tavlor, en liten butik fylld med Elvis souvenirer och Elvis-filmer som gick non stop i lobbyn. Det var helt fantastiskt. Rummet var också supermysigt! Det var förstås Elvistavlor på väggarna där inne också.

Efter vi checkat in på hotellet kunde vi, trots att vi varit på resande fot ca 18 timmar, inte låta bli att gå förbi Graceland då det vara var ett stenkast från hotellet. Det var en så overklig känsla. Nu var vi verkligen där! Vi stod framför grindarna till Elvis hem! Men tröttheten var förstås ett faktum. Vi var dock tvungna att få i oss någon mat innan det  var dags att sova. Vi åt på hotellets restaurang, och vad får vi se där? En stor vit duk där de förstås visade en Elviskonsert DVD! Oj oj oj, det var bara för mycket. Man blev snarare piggare än tröttare då man bara ville se allt på en gång. Men vi åt och gick till hotellrummet.
Första dagen gick vi bara omkring och kikade på alla gift shops runtomkring. Bara Elvissouvenirer, CD's, DVDer, kläder, böcker, klockor, smycken, nyckelringar, kylskåpsmagneter, örhängen, ja Allt man bara kan tänka sig med Elvistryck på. Vi blev ju som galna och gick omkring som ljus i varje affär, rädd att typ riva ner något. Men det var så faschinerande hur mycket Elvisprylar det kan finnas! Vi var ju förstås tvungna att ta lite plojbilder med pappfiguerna i affärerna :P

Vi hade planerat att besöka Graceland på lördag. Men vi kunde förstås inte hålla oss och bestämde oss för att gå rundturen på fredag. Turen bestod av 6 moment,
1. En runttur på Graceland där man fick gå in och i Elvis hus, en byggnad med platinumskivor och kläder, Raquetball buildning som var Elvis sporthall men som nu är omgjord det galleria med ännu mer kläder och platinumskivor, och slutligen Elvis viloplats i Meditation Garden där Elvis, hans föräldrar Vernon och Gladys samt farmor Minnie Mae är begravda.
2. Elvis Atomobile Museum med ett urval av Elvis bilar.
3. Lisa Marie Airplane Tour där man fick gå in i Elvis privata flygplan.
4. Sincerely Elvis - en galleria med diverse kläder från konferenser, konserter, filmer, armén etc.
5. Elvis 68 comeback special exhibit - kläder från Elvis combackkonsert 1968.
6. Fashion King Exhibit - ännu mer kläder, skor, smycken, solbrillor, slipsar, hattar, skjortor med mera.
Alla dessa 6 moment ingick alltså i rundturen. Det tog mest hela dagen att gå. Dessutom köpte vi V.I.P biljett så vi fick åka tillbaka till huset (punkt 1) och gå den rundturen fler än en gång på samma dag.

Graceland
                                                  (Elvis köpte Graceland vid 22 års ålder 1957)

Vi åkte även och besökte Tupelo, Elvis' birthplace, där han växte upp och bodde från 1935-1948 då familjen flyttade till Memphis. Vi bokade en guidad tur där vi fick åka själv med en jättetrevlig dam som hette Claudine. Hon skjutsade oss dit och var med oss hela dagen. Vi fick se vilka skolor Elvis gick på, besöka affären där Elvis köpte sin första gitarr, vi fick äta lunch på Johnnie's Drive-In där Elvis brukade käka med vänner, vi fick se huset där han föddes och växte upp samt besöka kyrkan han gick i med sin mamma på söndagar och ett litet museum.

I övrigt hann vi få bsöka ytterligare ett hus som Elvis köpte till sin pappa Vernon. I huset bor idag en av Elvis gamla bekanta, en kvinno som sköter om huset och håller det i fas. Man får besöka det utan inträde och gå en rundtur i hela huset.

Vi åkte in till Memphis och besökte The Sun Studio där Elvis spelade in sina första hits. Vi strosade omkring lite på Beale Street, gick på Hard Rock Café, Starbucks och besökte Rock n' Soul Museum medan vi var inne i Memphis.

Sun Studio

Vi träffade Elvis skolkamrat och gode vän George Klein. Det var grymt!

På bild nr 2 syns George Klein tillsammans med Elvis.

Vi blev dessutom kvar två dagar längre än planerat pga orkanen. Alla flyg till New York var inställda så vi fick flyga hem via Chicago i stället. Tog in på Heartbreak Hotel igen och hann med ytterligare en tur. Stable Tour där man fick besöka häststallet på Graceland. Det finns 4 hästar där idag. Tucker, Candy, Bandit och Max.

Vi gjorde lite annat än att ägna oss enbart åt allt som hade med Elvis att göra. Vi besökte Memphis Zoo där de hade alla möjliga djur och så åkte vi båt på Mississippi River :D
Det var som jag sagt ett antal gånger en fantastisk resa och jag är så himla glad att jag gjort den! Det har varit en dröm så länge, och äntligen blev den sann