Företagsekonomi A1

Nu är det nära. I övermorgon, dvs på måndag, startar kursen Extern Redovisning, första momentet i Företagsekonomi A1 mot Umeå Universitetet. Ska läsa på distans en termin och det känns mäkta gruvsamt just nu. Har studerat de olika hjälpmedel man har via universitetets hemsida men jag tycker att det känns väldigt oklart just nu. Har dock kommit så långt att jag hittat info om att en första föreläsningsfilm kommer att läggas ut på måndag. Detta ska bli intressant att se hur bra jag är på lägga ner energi på att plugga såhär efter 2 1/2 år. Jag brukar inte vara särskilt motiverad till sånt här, men vi får se...rätt vad det är tycker jag det är skoj. Fast det kommer bli till att lägga näsan i studierna efter jobbet varje kväll. Men det ska gå! Dessutom är det ju inte så länge. Men det är mycket man ska hinna på den korta tiden. Orden tenta är vad som skrämmer mig mest! Jaja, det är bara att ta det som det komme.
Andra momentet kommer att börja om 2 månader, då blir det Marknadsföring för hela slanten. Är inte så förtjust i marknadsföring, men som jag förstått det är inte det momentet lika omfattande som redovisningsbiten. Och redovisning tycker jag är rätt skoj.

Borgafjäll

Igår packades väskorna om och vi åkte till Borga via Vilhelmina. For och hälsade på mamma en sväng, åt middag och fikade :) Så nu är vi här, det är rätt kallt och blåsigt ute, jag känner mig riktigt slö idag och frusen på det. Så vi får helt enkelt se vad vi hittar på. Har inte direkt brist på grejer att göra men det var ju det här med orken också.
Köpte prylar för att rubba och vaxa bilen, men det blir nog inte av idag.

Nu fungerar iaf allt inför studierna. Har köpt Microsoft office 2010 och ett mobilt bredband så nu kan jag surfa när jag är i fjället också. Det verkar ju fungera, vilket är bra. Kursen börjar på måndag, och det känns som jag inte riktigt vet eller fattar hur det kommer gå till alls. Det enda jag vet är att kursen börjar med en gruppövning på tisdag, men all information fattar jag inte ens var man hittar. MAn har ju en inloggning till universitetet, Portalen och Cambro, men dom två fattar jag absolut inget av. Äh, jag tar det som det kommer, hjälp finns ju att få.

Nu ska jag fundera ut vad vi ska göra. Kanske blir xbox.

Semsterbilder

Ett litet urval av alla bilder som blev tagna

Semestertripp på andra sidan gränsen

Hej hopp!

Hemkommen nu efter ett par underbara semesterdagar på tu man hand. Vi har haft det superbra, och hunnit med att se en hel del på vägen.

På fredagkväll efter arbete och middag började vi med att handla lite käk som vi kunde ha med oss på vägen, så vi kunde stanna och värma mat på trangiaköket när vi kände för det. Sedan stökade jag på och packade under kvällen så det bara skulle vara till att vakna och dra iväg på lördag morgon.
Så i lördags efter frukost packade vi i mat och resväska i bilen och började köra mot destination Trondheim. Vi stannade precis innan norska gränsen och värmde mat. Sedan började färden från gränsen till Trondheim där jag hade bokat ett rum på Comfort hotell som låg väldigt centralt. Trafiken var galen när vi kom dit kring kl 16.00 på eftermiddagen. Men vi hittade med lite hjälp ett parkeringshus där vi kunde lämna bilen och så strosade vi iväg till hotellet och checkade in. Var faktiskt riktigt mysigt där. Passade på att vila lite när vi kom fram då det dessutom regnade ute. Men efter någon timme hade regnet lugnat ner sig och vi kunde gå ut och kika runt. Vi gick för att kolla om vi kunde hitta någon information om vars domkyrkan Nidarosdomen låg och lyckades gå rakt på det. Det var bara synd att man inte kunde gå in i domkyrkan, det var vara öppet för visning under vissa tider på dagen. Men det får kanske bli en annan gång, är ju trots allt inte så farligt långt till Trondheim.
Åt sedan på en mysig restaurang och tog en öl innan det var läggdags.

Dag 2 bar det efter en god hotellfrukost iväg efter vägarna igen. Vi åkte först till Snåsa och sedan förbi en massa ställen innan vi bestämde oss för att köra till Hemavan och övernatta där. Så andra natten spenderades i en ganska stor stuga men möjlighet att laga mat och allt. Teve fanns på rummet och egen dusch och toalett. Riktigt bra faktiskt.

Dag 3, dvs igår drog vi kursen mot Mo i Rana till att börja med. Vi funderade på om vi skulle åka till Bodö som vi tänkt eller inte, men vi hamnade tillslut där. Blev en snabbvisit, gick en sväng kring hamnen, käkade och åkte tillbaka mot Sverige igen. Vi stannade till i Arjeplog och tittade på den rosa kyran som var väldigt vacker inuti och sedan hade vi planer på att övernatta i Arvidsjaur men vi drog ända till Vidsel en bit utanför Älvsbyn i stället. Hyrde en liten pyttestuga med servicehus för natten vid hotell Storforsen. Vi anlände inte förrän kl 23 igårkväll. Men stugan var mysig och servicehuset var fräscht.

I morse åt vi hotellfrukost på hotellet som hyrde ut stugor och sedan åkte vi till Luleå. Så där har vi, förutom i bilen, spenderat denna dag. Och nu är vi hemma och jag tycker vi haft det supermysigt! Härligt med semester.
Vi har åkt långt men hunnit se riktigt mycket från bilen!

Bilder får bli en annan gång....

Nu är det nära

1 arbetsdag kvar. Sen har jag semester i två veckor och det känns så himla bra! Jag har semester, riktig semester. Härligt. Så vi får väl se hur mycket man hinner med på 2 veckor. Ska försöka hinna va det lugnt också. Ska dock läsa en distanskurs och den börjar mitt i semestern. Men det ska nog fixa sig det med. Är tänkt att vi ska åka på en minisemester jag och älskling:) det blir mys! Nu tänker jag göra kväll. Ligger och läser men ögonlocken blir tunga. Har promenerat två morgnar i rad nu. Tro ja satsar på samma imorn bitti. Tänk, imorn kväll den här tiden är det inte bara helg, utan semester! Ha det!

Galet

Gaah, jag tror jag blir galen. Kursen börjar om knappt två veckor och jag har typ panik. Vet inte varför men det känns som jag inte fattar nånting, inte har koll på hur allt kommer gå till, ingenting! Dessutom har jag köpt ett mobilt bredband som jag inte får att funka! Hur ska detta gå? Ja det är bara till att se efter, sen vet man ju.

I helgen var jag i Vilhelmina. Jag och mamma letade efter lite bär men vi hittade inte mycket kan jag säga. Lite tråkigt faktiskt. Vi såg en film också på lördagskväll "It's Complicated" med Meryl Streep, Steve Martin och Alec Baldwin. Den var faktiskt riktigt skoj tycker jag.

För ovanlighetens skull funkar det vabliga modemet. Jag är chockad! Det har typ fungerat skitdåligt den senaste tiden. Känns som inget tekniskt funkar!

Har hunnit promenera både söndag, måndag och tisdag nu. Dessutom har jag tvättat bilen ikväll. Jobbigt bara att jag gatt vänta typ 90 min på dom som var före. Passade på att promenera då.

Vilket tomsvammel, åter till att få saker och ting att fungera

Nu så

Jag verka ha kommit igång för en liten period framöver, kan jag ju hoppas i alla fall. Hittills har jag rört på mig varje kväll den här veckan. Har precis kommit hem från en frisk kvällspromenad nu. Ligger i soffan och ska ge mig på att läsa. Igår klarade jag nog bara 20 min innan ja somna. Vi få se hur det går idag. Ha en bra kväll!