Semestertripp på andra sidan gränsen

Hej hopp!

Hemkommen nu efter ett par underbara semesterdagar på tu man hand. Vi har haft det superbra, och hunnit med att se en hel del på vägen.

På fredagkväll efter arbete och middag började vi med att handla lite käk som vi kunde ha med oss på vägen, så vi kunde stanna och värma mat på trangiaköket när vi kände för det. Sedan stökade jag på och packade under kvällen så det bara skulle vara till att vakna och dra iväg på lördag morgon.
Så i lördags efter frukost packade vi i mat och resväska i bilen och började köra mot destination Trondheim. Vi stannade precis innan norska gränsen och värmde mat. Sedan började färden från gränsen till Trondheim där jag hade bokat ett rum på Comfort hotell som låg väldigt centralt. Trafiken var galen när vi kom dit kring kl 16.00 på eftermiddagen. Men vi hittade med lite hjälp ett parkeringshus där vi kunde lämna bilen och så strosade vi iväg till hotellet och checkade in. Var faktiskt riktigt mysigt där. Passade på att vila lite när vi kom fram då det dessutom regnade ute. Men efter någon timme hade regnet lugnat ner sig och vi kunde gå ut och kika runt. Vi gick för att kolla om vi kunde hitta någon information om vars domkyrkan Nidarosdomen låg och lyckades gå rakt på det. Det var bara synd att man inte kunde gå in i domkyrkan, det var vara öppet för visning under vissa tider på dagen. Men det får kanske bli en annan gång, är ju trots allt inte så farligt långt till Trondheim.
Åt sedan på en mysig restaurang och tog en öl innan det var läggdags.

Dag 2 bar det efter en god hotellfrukost iväg efter vägarna igen. Vi åkte först till Snåsa och sedan förbi en massa ställen innan vi bestämde oss för att köra till Hemavan och övernatta där. Så andra natten spenderades i en ganska stor stuga men möjlighet att laga mat och allt. Teve fanns på rummet och egen dusch och toalett. Riktigt bra faktiskt.

Dag 3, dvs igår drog vi kursen mot Mo i Rana till att börja med. Vi funderade på om vi skulle åka till Bodö som vi tänkt eller inte, men vi hamnade tillslut där. Blev en snabbvisit, gick en sväng kring hamnen, käkade och åkte tillbaka mot Sverige igen. Vi stannade till i Arjeplog och tittade på den rosa kyran som var väldigt vacker inuti och sedan hade vi planer på att övernatta i Arvidsjaur men vi drog ända till Vidsel en bit utanför Älvsbyn i stället. Hyrde en liten pyttestuga med servicehus för natten vid hotell Storforsen. Vi anlände inte förrän kl 23 igårkväll. Men stugan var mysig och servicehuset var fräscht.

I morse åt vi hotellfrukost på hotellet som hyrde ut stugor och sedan åkte vi till Luleå. Så där har vi, förutom i bilen, spenderat denna dag. Och nu är vi hemma och jag tycker vi haft det supermysigt! Härligt med semester.
Vi har åkt långt men hunnit se riktigt mycket från bilen!

Bilder får bli en annan gång....