Laxsoppa

Pratade precis med min vän Ida och sa att jag skulle lägga upp receptet på köttfärssoppa, men upptäckte att jag gjort det tidigare så här kommer ett recept på Laxsoppa i stället :)




3 potatisar
1 fiskbuljongtärning
1/2 l vatten
Rotfrukter
Curry
Citronpeppar
Laxfilé


Ta fram rotfrukterna ca 1 timme före du ska börja med maten, så de inte är helt djupfryst när de ska hackas. Djupfrysta rotfrukter från Findus finns i matbutikerna.

Gör så här:
Hacka rotfrukter i matberedaren. Koka den tärnade och skalade potatisen och rotfrukterna mjuka i ca 1/2 l vatten tillsammans med en fiskbuljongtärning.
När potatisen mjuknat, pressa den med en potatisstamp (en gaffel eller något annat går förstås också bra)
Tärna laxfilén och blanda i soppan. Låt puttra i ca 5 min tills laxén är genomkokt.
Krydda soppan efter smak med curry och citronpeppar.

Tillsätt slutligen en skvätt grädde eller lätt créme fraiche, om så önskas.
Mer vatten om det behövs.



Lycka till!

/ Sabitha

Kommentarer
Postat av: Ida

Måste verkligen testa dessa recept, tack så mycket! =D

2009-04-09 @ 09:52:57
URL: http://cupiz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0