2009 - Året som var

- 2009 var ett år som började på en tordag och det sista året på decenniet 2000-talet. Året 2009 har utsetts till Internationella astronomiåret, Internationella naturfiberåret och Naturens år. -

Med denna inledning vill jag avsluta 2009 med att ge en tillbakablick på vad som hände under året både i Sverige, världen och i mitt liv.

Det började här:

Januari

Barack Obama efterträder George W. Bush som USA:s president. Den ekonomiska krisen fortsätter färga nyhetsrubrikerna. Striderna i Gaza fortsätter. Norge tillåter samkönat äktenskap.

Jag har gjort klart mitt vikariat på Handelsbanken i Dorotea och börjar arbeta på deltid på kontoret i Backe. Under min lediga tid bänkar jag mig framför 5 säsonger av One Tree Hill.
Vi firade Janni som blev 20 år.


Februari

Sveriges kronprinsessa Victoria och hennes Daniel Westling offentliggör att de förlovat sig. Vigseln kommer att äga rum i juni 2010. En tysk kvinna döms till livstid efter mord på två barn i Arboga. Den borgerliga alliansen ger klartecken att uppföra ny kärnkraft.
Jag fortsätter att arbeta i Backe.
Vi har 50-årskalas i Borgafjäll.


Mars

Ett nyfött barn dör på Astrid Lindgrens sjukhus och en av läkarna anklagas för mord. Man finner glas i kycklingfilé och det blir uppehåll i försäljningen av filén i matbutikerna. Helena Jonsson vinner världscupen i skidskytte.

Jag är pigg och glad då vårvintern börjar ta fart. Bakade även tårta till älsklingen som fyllde år.


April

IPRED-lagen träder i kraft i Sverige. Färjestad svenska mästare i ishockey. Det störtsa BNP-raset sedan 1940 noteras i Sverige. De första stora rubrikerna om svininfluensan kommer. Fällande domar mot Pirate Bay.

Jag njuter av att solen börjar visa sig lite oftare, och mina lediga dagar spenderas med långpromenader och pyssel i hushållet.


Maj

Den norske Alexander Rybak tar hem segern i 2009 års melodifestival med låten "Fairytale." Efter decennier av orollgheter i Sri-Lanka ger tamilerna upp. Zlatan Ibrahimovic blir åter igen italiensk mästare i fotboll med Inter.

Jag bokar det som kom att bli vår första utlandsresa tillsammans <3
Jag och Ida åker till Sundsvall för att shoppa loss och vi passade på att ta oss vårens och sommarens första grillning på min balkong som nu blivit fri från snö. Jag har även börjat röra på mig på allvar, cykling, löpning och promenader står högt upp på listan. Jag planterade uteblommor.


Juni

Hela världen chockas av nyheten att en av tidernas största popartister - Michael Jackson "King of pop" - hastigt gått ur tiden strax före den stora inplanerade jätteturnén med 50 konserter.
Val till Europaparlamentet hålls.
Ett Air France-plan havererar under en flygning mellan Brasilien och Frankrike.
Lars Leijonborg lämnar regeringen.

Pappa
fyller 50 år. Födelsedagen firas på Granberget.

Jag och Ida tog oss äntligen i kragen och for ut på vår omtalade cykeltur Vilhelmina-Dalasjö-Bäsksele-Vilhelmina.
Vi tog oss även en joggingtur uppför slalombacken.
Midsommarhelgen firades med fiske tillsammans med älskling och svärfar i Borgafjäll.


Juli

Jag fyller 20 år och dagen innan åkte jag och Timmy på Cirkus Scott i Östersund för att sedan avsluta med middag på Indisk restaurang. Själva födelsedagen firades i Dorotea med familj och vänner och en massa tårta.

Finanskris, klimat och EU:s nya fördrag står på nyhetsagendan. Oron för svininfluensan tar ny fart. Zlatan klar för övergång till Barcelona. Island ansöker om medlemskap i EU.


Augusti

Usain Bolt vinner överlägset och bjuder världen på en enastående föreställning vid friidrotts-VM i Berlin. Christer Fuglesang i rymden igen. Madonna uppträder på Ullevi. Sverige får sitt första dödsfall i "Den nya influensan"

Jag och kärleken Åker på vår första gemensamma utlandsresa. Destinaton Mallorca, Alcudia. Underbart!


September

Älgjakten tar fart och jag deltar hela första jaktveckan. Ingen älg fälld för min del.
Kyrkovalet 2009 hålls i Sverige. Rån mot en värdedepå med bl.a en stulen helikopter inblandad. Ett kraftigt jordskalv inträffar i Stilla havet.

Jag börjar arbeta på heltid igen vid tre kontor, Åsele, Dorotea och Backe, vilket jag fortfarande gör.


Oktober

FN utser Norge till det bästa landet att leva och bo i. Sverige missar fotbolls-VM och Lagerbäck avgår. 4 personer omkommer i ett oväder som drar in över södra och mellersta Sverige.

Älgjakten fortsätter efter uppehållet. Michael Jacksons This is it har premiär 28 oktober.
Jag åker på en 2-dagars juridikkurs i Umeå. Vi följer med spänning Erika Selins medverkan i Idol 2009.


November

Influensavaccineringen tar fart. AIKs herrar - svenska mästare i fotboll. Vattenfalls VD avgår. NASA bekräftar att man hittat vatten på månen. En våldsam storm drar in över södra Sverige.

Jag och mamma ser bion This is it i Vilhelmina.
Jag börjar med julstöket.


December

FN:s klimatkonferens i Köpenhamn inleds. Regeringen får hård kritik för de nya reglerna om sjukskrivningen. Vanskötsel av grisar. Fotbollslaget FC Barcelona vinner sitt första världsmästerskap för klubblag och blir därmed det första lag att vinna 6 titlar under samma år.

Vi besöker Östersund för att titta på världscupen i skidskytte.
Jag
firar julen hemma i Vilhelmina med mamma och pappa.


.........



och nu sitter jag här. Det är nyårsafton och jag har gjort så gott jag kan för att sammanfatta lite av det som hänt under 2009. Undrar var 2010 har att erbjuda. Det blir spännande att se hur det nya året tar fart.

Min nyårsafton spenderas i stilla ro i mors och fars lilla bo. Imorgon eftermiddag åker jag upp till Borgafjäll.
Ikväll har jag äntligen, efter att ha missat det i flera år, sett Grevinnan och betjänten. Traditioner är ju till för att hållas.



Tack alla för 2009!



2010 - Here I come!






(året i bilder kanske kommer framöver)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0