Köttfärssoppa

Jag måste bara lägga in det här receptet för jag tyckte det var så otroligt gott! I vanliga fall är jag inget fan av soppa men det här var en riktig hit och dessutom är den väldigt nyttig. Receptet har jag fått av mamma. Prova gärna.

2 port:

8 dl buljong (alltså 8 dl vatten med 1 1/2 tärning grönsaksbuljong)
200 g köttfärs
1 gul lök
1-2 morötter (i skivor eller hackade)
2 pressade vitlöksklyftor
Créme fraiche eller grädde
Salt & vitpeppar (efter smak)
Persilja


Gör så här:
Skala potatisen och skär den i tärningar så den kokar fortare.
Lägg potatisen i vattnet och koka upp tillsammans med grönsaksbuljongen.
Hacka lök och morot (i matberedare om ni har). Stek köttfärsen samtidigt som potatisen kokar upp.
Tillsätt sedan löken och moroten i grytan och efter ytterligare en stund även köttfärsen.
Låt soppan koka på svag värme en stund.
Pressa två vitlöksklyftor i soppan och krydda efter smak med salt och peppar.
Tillsätt slutligen créme fraiche eller grädde samt lite persilja (färsk eller på burk). Soppan är klar när potatisen mjuknat.

Mosa gärna potatisen för att göra soppan lite matigare.

Lycka till och smaklig måltid!

/ Sabitha

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Du är utmanad i min blogg!

2009-02-05 @ 19:52:56
URL: http://gabriellaj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0